Obiectivele (O1…O9) propuse în cadrul proiectului sunt numerotate pentru o mai bună claritate, însă ordinea lor nu reflectă o secvență cronologică strictă. Activitățile propuse pot fi desfășurate în mod independent sau simultan, în funcție de nivelul de studiu al elevilor, de planificarea specifică fiecărei școli a programelor „Școala Altfel”, „Săptămâna Verde”, cât și în afara acestora, în orice altă perioadă stabilită de comun acord cu instituțiile participante. Fiecare activitate include una sau mai multe experimente/prezentări menite să evidențieze conceptele științifice într-un mod practic și interactiv, facilitând înțelegerea și aplicabilitatea acestora în viața de zi cu zi.
O1. Lansarea proiectului și a concursului pentru crearea logo proiect:
Deschiderea proiectului care va marca începutul activităților, și participarea activă a elevilor la crearea logo-ului, aplicând principiile STEAM pentru a reflecta temele și scopurile proiectului. Activități propuse (O1): A.1.1. Organizare eveniment dedicat lansării proiectului CHIMPACT; A1.2. Concurs individual/pe echipe pentru proiectarea logo-ului proiectului. Scop (O1): Oficializarea începutului proiectului, consolidarea identității vizuale, cunoașterea și recunoașterea proiectului de către publicul țintă. Competențe dobândite (O1): Dezvoltarea abilităților de lucru în echipă prin colaborare, creativitate și imaginație; Stimularea gândirii critice, rezolvarea problemelor și respectarea termenelor; Utilizarea programelor de design grafic și exportul în formate adecvate; Aplicarea proporțiilor și geometriei pentru un design armonios.
O2. Importanța adoptării unui comportament sănătos:
Promovarea unui stil de viață echilibrat prin educație și informare se bazează pe conștientizarea alegerilor sănătoase în viața de zi cu zi. Împreună cu elevii vom desfășura activități interactive și educaționale pentru a sprijini adoptarea de comportamente responsabile față de sănătate. Activități propuse (O2): A2.1. Cercetarea schimbă vieți; A2.2. Lumina și culoarea: impact pozitiv sau negativ în viața de zi cu zi; A.2.3. Sănătatea în era digitală: Internetul ca Punte între Știință și Sănătate; A2.4. Alegeri sănătoase pentru un stil de viață echilibrat. Scop (O2): Sprijinirea tinerilor în dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase pe termen lung. Competențe dobândite (O2): Informarea științifică corectă; Aplicarea cercetării în viața cotidiană pentru promovarea sănătății; Dezvoltarea unor soluții practice pentru îmbunătățirea sănătății; Studierea impactului culorilor asupra sănătății; Aplicarea principiilor analitice în evaluarea alegerilor sănătoase.
O3. Utilizarea conștientă și responsabilă a alimentelor pentru un stil de viață sănătos:
Utilizarea responsabilă a alimentelor presupune alegerea acestora în funcție de echilibrul nutritiv și impactul asupra sănătății. Împreună cu elevii vom explora importanța alegerilor alimentare în mod responsabil, evidențiind beneficiile unei diete echilibrate și sustenabile pentru sănătate și mediu. Activități propuse (O3): A3.1. Combustibilul din alimente: carbohidrații; A3.2. Revoluția din farfurie: Super-puterea sănătății tale. A3.3. Detectivi ai acidității și alcalinității. Scop (O3): Educarea elevilor pentru a face alegeri alimentare echilibrate și sustenabile, promovând un stil de viață sănătos. Competențe dobândite (O3): Identificarea nutrienților și rolul lor și impactul acidității/bazicității alimentelor asupra sănătății; Documentarea alegerilor alimentare utilizând tehnologia; Examinarea proceselor de prelucrare a alimentelor și impactul lor nutrițional.
O4. Utilizarea conștientă și responsabilă a produselor de îngrijire personală pentru un stil de viață sănătos:
Utilizarea responsabilă a produselor cosmetice presupune alegerea ingredientelor potrivite, respectarea instrucțiunilor, verificarea termenului de valabilitate, alegerea produselor atribuite tipului de piele sau nevoilor personale. Împreună cu elevii, vom explora importanța acestor alegeri prin experimente și prezentări. Activități propuse (O4): A4.1. Îngrijirea tenului: curățare, protecție și hidratare; A4.2. Compuși naturali din plante pentru sănătatea pielii; A.4.3. Știința deodorantului din fiecare zi. Scop (O4): Folosirea și păstrarea corectă a produselor de îngrijire personală naturale și cunoașterea ingredientelor în menținerea sănătății. Competențe dobândite (O4): Alegerea responsabilă a produselor cosmetice, pe baza informării corecte asupra ingredientelor sigure pentru sănătate.
O5. Moleculele care susțin un stil de viață sănătos:
Menținerea sănătății depinde de interacțiunea moleculelor din corp, iar chimia joacă un rol esențial în acest proces. Vom explora, împreună cu elevii, cum neurotransmițătorii (serotonina, dopamina, endorfinele, oxitocina) și substanțele din medicamente influențează funcțiile biologice și emoționale. Sesiunile vor include exemple de substanțe active și vor demonstra cum structura chimică a medicamentelor determină eficiența și siguranța acestora, subliniind legătura directă dintre chimie și sănătate. Activități propuse (O5): A5.1. Atelier de scriere, vizualizare 2D și 3D a structurilor chimice folosind softuri specializate din chimia computațională; A5.2. Tehnici avansate de chimie computațională în proiectarea medicamentelor; A5.3. Moleculele sănătății și bunei dispoziții. Scop (O5): Dezvoltarea abilităților de a folosi chimia computațională pentru proiectarea și vizualizarea structurilor chimice relevante pentru sănătate; Descoperirea moleculelor chimice din hormonii fericirii și efectul lor asupra emoțiilor noastre în viața de zi cu zi. Competențe dobândite (O5): Promovarea obiceiurilor sănătoase; Utilizarea software-urilor de vizualizare/modelare a moleculelor și predicție a medicamentelor; Stimularea reflecției asupra modului în care alegerile zilnice pot contribui la starea de sănătate și fericire.
O6. Stilul de viață sănătos în echilibru cu mediul verde și sustenabil:
Educarea tinerilor despre impactului poluării asupra sănătății, promovând comportamente responsabile pentru protecția acestora, are rolul de a stimula adoptarea unui stil de viață sustenabil și implicarea activă în inițiative ecologice, contribuind la crearea unui mediu sigur și sănătos pentru noi toți. Activități propuse (O6): A6.1. Apa și sănătatea: Risc sau Resursă?; A6.2. Aerul și sănătatea: Risc sau Resursă?; A6.3. Solul și sănătatea: Risc sau Resursă?. Scop (O6): Înțelegerea cum diferite forme de poluare ale aerului, apei, solului, etc. afectează organismul. Competențe dobândite (O6): Dezvoltarea unui spirit de responsabilitate față de mediu și sănătate.
O7. Explorarea posibilităților de a urma o carieră în știință prin tehnologii moderne:
Explorarea laboratoarelor de cercetare ale ICCD (fie prin participare directă, fizic, fie virtual) și vizita la compania privată pentru familiarizarea cu tehnologiile de imprimarea 3D, ilustrează aplicabilitatea practică a științei și tehnologiei, deschizând noi direcții de învățare și dezvoltare profesională. În completare, un workshop destinat profesorilor va explora modalități de integrare a noilor tehnologii în educație, promovând metode interactive pentru elevi. Activități propuse (O7): A7.1. Vizitele elevilor la sediul ICCD; A7.2. Familiarizare cu tehnologia de printare 3D; A7.3. Workshop pentru profesori susținut în format hibrid. Scop (O7): Expunerea elevilor și profesorilor la domeniul tehnologiilor moderne și al cercetării științifice; Competențe dobândite (O7): Familiarizarea cu instrumente/aparatură de top, metode moderne de cercetare și aplicabilitatea acestora în cercetare și industrie.
O8. Încurajarea gândirii critice, creativității și spiritului de echipă:
Dezvoltarea gândirii critice și colaborării ajută elevii să înțeleagă mai bine interdisciplinaritatea și să se pregătească pentru provocările din viitor. Concursul va stimula aplicarea cunoștințelor teoretice în contexte practice, iar școala de vară le va oferi oportunitatea de a explora teme științifice prin activități interactive, ateliere și întâlniri cu cercetători. Activități propuse (O8): A8.1. Organizarea Școlii de vară; A8.2. Organizarea concursului Chimia în Acțiune: Creativitate și Știință la Îndemâna Ta. Scop (O8): Aprofundarea cunoștințelor și abilităților într-un cadru informativ, interactiv și colaborativ. Competențe dobândite (O8): Lucru în echipă, comunicare și colaborare; Aplicarea cunoștințelor teoretice în contexte practice.
O9. Implementarea Soluțiilor Digitale și Managementul Proiectului: Promovare, Monitorizare și Finalizare:
Tinerii petrec, în medie, aproximativ trei ore pe zi în mediul online. În acest context, resursele educaționale digitale care le captează atenția pot transforma acest timp într-un proces de învățare relevant. Prin conținut util și valoros, aceste resurse oferă o experiență educațională autentică și motivantă, contribuind la dezvoltarea cunoștințelor și abilităților într-un mod atractiv și eficient. Activități propuse (O9): A9.1. Pagina web; A9.2. Crearea, dezvoltarea și întreținerea platformei educațională online; A9.3. Promovare proiect prin strategii de publicitate (online, pliante, afiș, etc.); 9.4. Managementul uman și logistic; A9.5. Monitorizare, evaluare, raportare și eveniment finalizare proiect. Scop (O9): Digitalizarea și gestionarea eficientă a proiectului implică dezvoltarea unei pagini web, implementarea unei platforme educaționale și asigurarea unui sistem de monitorizare, evaluare și raportare a progresului, pentru a garanta succesul și finalizarea corectă a acestuia.